2019. április 21., vasárnap

Egy magánjellegű fecsegés harmincnégy


     Péntek van, végre nem dolgozom. Délelőtt kikászálódtam az ágyból, kávé és cigivel kezdtem a napot. Éjjel különös álmom volt, furcsa, de egyben mély is. Egy lány és én szerepeltem benne. A lány arca szinte beleégett az agyamba, mint egy rögzített kép, a szemhéjam mögötti sötétségben. Legalábbis azt hittem, hogy rögzült a kép, talán még félálmomban voltam, szinte mérnöki pontossággal le tudtam volna rajzolni az arcán lévő hatalmas szemeket, a szinte csillagképeket rejtő szeplőket, az apró barna pöttyöket. Aztán felébredésem után ködbe veszett az egész. Csak egy illúzió volt, egy szép démoni álom.
         Az udvaron ejtőzöm a nemrég vásárolt nyugágyba. Olvasgatok. Utas és Holdvilág c. Szerb Antal könyvét poket zsebkönyv formájában. Ezen kívül van még egy példányom, amit egy régi pesti antikvárba vettem a Múzeumkörúton. Akkor valahogy félbemaradt a könyv olvasása, talán, ahogy Mihály nem volt megérve Olaszországra, úgy én erre a könyvre. De mindennek eljön az ideje.
         Fejem felett az ölembe hullanak a meggyfa fehér virágainak szirmai. Nézem az udvart, a többféle-fajta virágokat. A színes pompákat. Előttem a hintánk, épp Lizi a kutyánk sütteti ott magát a barnára festett deszkákon. A hintától balra a szentiványi fa, virágai már lehullottak. A fa törzsében harkály odú, a fenyőfadeszkákból eszkábált odúban meg verebek költöztek. Reggelente viaskodnak egymással, de lassan már elfogadják egymás szomszédságát.
A régen szürke, most barna vaskapunk postaládájába széncinegék költöztek. Pár nap alatt olyan kéglit csináltak, ami számukra tökéletes. Vissza-visszatérő vendégeink. A fészkük mohával, apró gallyakkal és állatiszőrökkel van körbe rakva.
Postás ha jön, egy üres üdítős flakonba rakja a leveleket, amelyek szinte egyike se az én nevemre jön. Szökő évente kapok egyet, de annak igazán tudok örülni. Legutóbb egy hévízgyörki barátomtól kaptam több oldalas levelet. Annak is majdnem lassan egy éve. Ma már nem így kommunikálnak az emberek, mert talán túl lassú, amíg ideér a levél, vagy az illető választ kap, rengeteg minden történik egyikőnk s másikunk életében és talán mégsem, talán semmi sem.
         Hátam mögött egy kis füves terület két gyülömcsfával, s mögötte friss veteményes, a szárazság miatt alig nő valami. A messzi távolba ha elnézek, látom a zöldelleni kezdő erdőt, az előtte lévő repcemezőt, mely még nem vette fel a teljes sárga intenzitását, pár nap múlva már, még intenzívebb lesz a színe.
Emlékszem mennyit bámultam a vonatablakból amíg hazajöttem Budapestről. A horizont végtelenségéig hatottak a sárga mezők. Boldogság volt a vonatablakból nézve az utóbbi években.
         Néhány bárányfelhő kószál az égen. Spotify-on hallgatok valami válogatást, amit nekem ajánlott fel a mesterséges intelligencia. A gépek már mindent elvégeznek helyettünk, gondolkozni is, ami elveszi azt a fajta felismerési örömöt, amit akár egy zene megtalálása is okozhat. Mint régen ha bementél egy zeneboltba, végig nézegetted a bakelitlemezeket, a borítóit, és szinte semmit vagy alig tudtál az alkotóról. Ma már mindent, követjük őket akarva akaratlanul minden lépésüket figyelve, hogy még közelebb hozzuk magunkhoz, ő meg magát és lassan a zene háttérbe szorul, már csak az emberre vagyunk kíváncsiak.
         Megjelent az égen két repülő, szinte egy irányba tartanak párhuzamosan. A Bécsbe tartó gépek, már itt megkezdik az ereszkedést.
Nincs hangjuk most, gyakorta lehet őket azért hallani, persze nem úgy, nem olyan erősen, mint egy pesti zuglói lakásból hallani. Itt falun nincs zaj, a közeli falu templomharangzúgását is lehet hallani, ha nagyobb szél fúj, olyan, mintha pár utcára lennél tőle.
         Késő délután lehet, hogy csavargok egyet. Szeretném feltérképezni a Balaton déli partját, mert az kimaradt az életemből. Egyszer voltam még jó pár éve egy koncerten, bár igazából nem fogott meg túl hozzá vagyok szokva az északi részhez. És kb csak ezt láttam mint pozitívumot a délipartról, hogy látom az északi part hegyeinek déli oldalát, milliószor csak az északi oldalukról láttam, most már a hegyek déli oldalát is összehasonlítani egymáshoz, innen nézve lenyűgöző megismerni és látni. Persze a Badacsony tövébe haladva hatalmasnak tűnik és az is, onnan a déli részről minden szép…gondolom.
         És ehelyett, inkább a szokásos túrámra mentem, a mit a legközelebbi barátok már jól tudnak és ismernek. Spotify-ra előfizettem, mert már-már hozzászokva a reklámokhoz és a rendszerellenességem és öntudatom miatt eddig szkippeltem ennek a jelentőségét, ezen a napon mégis megtettem, illetve egy nagyon jó barátom tanácsára. Most amúgyis egy hónapig ingyenes, addig kitapasztalom a benne rejlő lehetéségeket, ha nem tetszik idő előtt lemondom. Amint a bankkártya számokat beírtam, már összeállt az agyamban az a terv, hogy nem a Déli partot nézem meg, hanem a szokásos úton indulok el. Ennek az útiterv útvonala, már majdnem tíz éves történetre megy vissza. Egy zsákfalu, a Balatonfelvidéken és ebben a zsákfaluban találtam rá egy álmaim házára, ami akár a Szép Házak c. folyóiratban is szerepelhetne, vagy talán szerepelt is, csak nem tudok róla. Ez a ház annyira megihletett, hogy eleinte félév, negyedévente lejártam, hogy megcsodálhassam, aztán azt vettem észre magamon, hogy ezek az időszakok lerövidülnek, valami vonz oda, a megmagyarázhatatlan.
 Eltelt így az idő folyama, legalább három év. Itthon apám halála után családi fotókat nézegettem. Próbáltam felfogni, a halált, bár igazából most találkoztam vele harmadszor. És próbáltam azt elfogadni, hogy a bennem lévő kérdésekre, és hogy apámat igazán megismerjem, már nincs lehetőség. Nézegettem a fotókat, esküvő, születésnapok, karácsonyok, húsvétok, viszonylag pontosan időpont szerint eltéve az utókornak. Aztán egy a fotóalbumokba nem kerülő fotókupacot nézegettem, alig fért el a hüvelykujjam és a mutató ujjam közötti meglehetősen nagy távolságban. Nézegettem a fotókat érdeklődve kíváncsian. Itt már nem rendezettség fogadott, ballagási fotók, kisebb személyesebb fotók anyához, apához és a nagyszüleimhez köthető rokonok, unokatestvérek, barátok fotói. Aztán egy fekete-fehér fotón a fején kendővel átkötött néni ül, egy udvaron, azt hiszem egy fatuskón, vagy valami kis széken. Anyát kérdeztem, - mivel nem tudtam beazonosítani a fotón látható nénit, hogy Ő kicsoda. És még mielőtt megkérdeztem volna, a fotó hátlapján egy évszámot pillantottam meg, és egy helység nevet. Azt a helység nevet, ahová én már három éve rendszeresen- rendszertelenül leutazom. Amikor megláttam a település nevét, kirázott a hideg és tettem fel magamban a kérdéseket. Ez csupán véletlen? A sors? Ez lenne a végzet? Most akkor mi van? Ki ez a néni a fotón?
A helység engem annyira megihletett, hogy elkezdtem egy nagy volumenű dolgot tenni, írni. Írni arról, hogy abba az általan megtetszett házba beköltözöm, ott élek és a velem történt igazi hétköznapi harcaimat amelyet saját magammal vívok, őszintén és kendőzetlenül leírom.
Pár percig lefagytam, emlékszem, amikor anya benyitott a szobába, és meglátta a szinte üveges tekintetemet- és azt kérdezi: Jól vagy? Veled mi történt?
Én meg tartom magam előtt a fotót, és csak felé mutatom. Ki ez a néni kendővel a fején? – kérdem. A papának az édesanya. – válaszolta.
A dédmamám.- Igen a dédmamád, valamelyik hozzánk közeli faluban született és nőtt fel pontosan nem tudom melyikben, aztán dédapáddal találkoztak, és összeházasodtak, de többet róluk sajnos nem tudok igazán.
Emlékszem azon a délutánon is, és most is azt tettem, hogy elmentem ehhez a zsákfaluhoz, hogy a testem és tudatom is ott legyen.
Az addig megírt közel félszáz oldal, most már jelentéséget adott magam és az utam számára is amelyet követni szeretnék, döntöttem akkor ott, de még nem voltam igazán tudatában ennek.
A világ gyorsaságával nem akarok tartani, talán ezért is kezdődött meg ez az írás, az addigi fehér oldalak megteltek egy kitalált, mély, de valótlan világgal, amelyben életem, de csak akkor, amikor írtam a megtelt oldalakhoz többet és többet.
   Ma délután ezen az útvonalon indulok el. Day 2 Einaudis albumot hallgatom. A közeli városban veszek magamnak sárga Camel cigit, majd egy üres parkolóban elszívok egy szál cigit. Nézem az előttem álló aranysárgánál mélyebb színű régi házat, amely most a Városháza. Elveszek az ablakok, a stukkók részleteiben, a tetőszerkezetében, a cserepek elhelyezkedésében, ahogy a madarak- főként a vadgalambok szálldosnak mellette. Néhány ember sétál körülöttem, nem figyelek rájuk, inkább a gondolataimban maradok.
Útnak indulok, igaz a kocsiban is elszívhattam volna ízzó cigarettámat, de minden külsőzaj nélkül akartam hallani a zongora akkordok sokaságát, és úgy, hogy követem a mellettem elhaladó az útra festett szaggatott vonalakat, az akácos erdőt, a frissen telepített napelem mezőt, a repce mezőt, a szántást- és persze az alig egy évvel ezelőtti őz elütésem is zakatolt a fejemben, ami lehatott a gyomromra, amely összehúzódva kicsit görcsösen jelezte nem tetszését. Így haladok, a cél irányában. A balatonfelvidéki hegyek északi felét látom kidomborulva a tájból egészen messze. Autók előznek, észre sem veszem, alig 70-el kullogok. Csodálatos ez a zene. Sokkal jobban tetszik, mint a Day 1 album. Ahogy haladok, elmélázom azon, hogy még öt különböző variáció lesz ebből az albumból. Kíváncsisággal tölt el, milyen is lesz majd…de az a jövő, most a jelenben vagyok. Erre koncentrálok. Egy fekete Twingo jön velem szembe. Alig pár perccel megjelenése előtt jutott eszembe az én Twingom, erre tessék. Nagyon hiányzik az autó, és talán ha mélyebben belegondolok a vele töltött utazások, a kíváncsiság, amelyet a barátnőmmel együtt közösen fedeztünk fel. De ezek szép és klassz élmények voltak. Mindig, ha új helyre mentünk, elképzeltük a közös életünket, hogy valamelyik házba amit láttunk, egyik- s másik , tetszett-e illetve laknánk-e ebben a helységben. „És láttad-e azt a kis szűk utcát? Tök szép volt a spalettákkal az ablakaiban az a házikó?” – és egyéb kérdések. Imádtam ezeket a félórákat, órákat, amit a mellettünk elhaladó helységek, házak, névtelen utcák jelentettek. Azok a csak számunkra létező momentumok amelyek láttunk együtt, és talán mindenek felett ez volt a lényeg, hogy együtt és közösen.
  Ez a szembejövő Twingo ezt juttatta eszembe, és azt, hogy ebben az évben szeretnék újra egy Twingo-t amiért én leszek a felelős, és a kritériumaimnak megfelel amelyek nem túlságosan emberfelettiek.
  Most nem a Twingoban ülök, nem a barátnőmmel, hanem egyedül, már egy éve, és talán ez így van jól, így van megírva a sors.Az idei horoszkópomban megírták, hogy szerelmes leszek, az életem felfelé ívelő pályára reppen. Meglátjuk, kíváncsian várom, próbálok ezért tenni is. (Jövőbeli tervek egy lapszkenner amivel az analógfilmek kockáit tudom digitaliználni, illetve a 9éves laptopomat lecserélni, no meg a Twingo, üvegtetővel, aztán irány az olasz tengerpart.)
Hallgatom az új albumot, a zongora hangjait, amelyek a lelkem mélyéig hatolnak, élvezem a napsütést, élvezem az erdő illatát, olyan csodálatos minden. Kell ennél több?
Szerelmes vagyok.
A zsákfalut egy éles kanyar múlva megpillantom. Birdsong c. szám szól. A gerincem S-kanyarja mentén végighalad valami leírhatatlan bizsergető szikrázó érzés, a kezemen lúdbőrössé válik  s a visszapillantó tükörbe tekintve látom kissé ráncos idős arcomat, kicsit furcsa ez az arc, aki visszanéz onnan, de én vagyok kicsit meg is ijedek magamtól. Szemeim kissé könnybe lábadtak . Ilyen egy jó zongoradal Einauditól.
Négy éve végtelenítve hallgattam szombathelyen tavaszi est sétáim alkalmával, ahol azzal szórakoztattam magam, hogy közel három órás sétám alatt házak ablakain nézzek be, családok hétköznapjait láthassam, de emberek helyett csak a ház berendezései érdekeltek, a bútorok, a falon lógó festmények, feszületek, és csillárok.
Aztán az ottani életem teljesen ellentéte volt annak ami én vagyok. De rátaláltam a rózsaszín szirmok fái között a szerelemre. Az egyikre, amit még akkor nem tudtam, de én öröknek éltem meg, mind megannyi másikat is. Szorítottam, amikor Bécsben felvételizett. Karórát nem hordott, így odaadtam a sajátomat ezzel is segítve, és tudva, hogy a másnapi vonatot ennek hiányában képes lekésni. A szétszórtságnak és izgalomnak köszönhetően a karórám Bécsben maradt, s a szerencsének tudható csak be, hogy egy hónappal később visszaérkezett. Aztán elmagyaráztam a karóra jelentőségét, amit úgy hittem, hogy megértett, de csak akkor értett meg igazán. Ölelkezve és arca és arcom sós könnyei közötti melegségben örültünk egymásnak. Minden tavasszal ezek a pillanatok hatalmába kerítenek, újraélem, mert újra szeretném, és jó érzéssel tölt el. Maga a valakihez tartozás, a szerelem érzése a szabadság érzése a kötetlenség, ezt jelentik a tavaszok, a lágy szellők.
Ebben a lágy tavaszi szellőben haladok a zsákfaluhoz, az út melletti keresztet elhagyva keresztet vetek, örömmel tölt el, hogy újra itt lehetek, a már berögzött rutinom szerint cselekszek, amelyek titkosak.
A házak között otthonosan mozgom, agyamból előhívom a rögzített képeket, már csupán azt pásztázom, hogy hol milyen változás van. Lovak már nincsenek itt, a fekete és fehér paripa akiket sikerült jó pár éve megörökítenem akik egymásnak puszit adnak. Jung és a jang, tűz és a víz szimbóluma lett addigra számomra, akár egy jó házasság. Vagy a többszáz évest akácfa, amely egy újépítésű ház udvarán áll. A fehér ház, a kék spalettáival, az erdész háza, a tiszta udvar rendes ház cégérrel ellátott házikó, s majd tovább haladva a középkori románstílusú templom omladozó falai, ahova egy néni halad húsvét nagypéntekén, sötétkék ballonkabátba, ami a térde és bokája közöttiig ér, és kötött fakósárga svájci sapkájában halad a templom felé.
 A kőből épült házat a falu elején meglátom, ahonnan én állok ez a vége, hiszen ha tudod, ha nem egy kört írtam le, így most nekem ez a vége, de igazából az eleje a falunak. Minden csak nézőpont kérdése.

Itt vagyok újra, csodálkozva nézek be a kis szinte résszerű ablakokon, a kövek formáján mélázok, az egyediségén, az egyszerűségén. Szinte látom magam, ahogy az udvaron olvasgatom, az Utas és Holdvilág-ot, miközben fehér meggyszirmok az ölembe hullnak. És egy limonádét hoz felém az a lány, akit az álmaimban láttam, s akinek a szeplőit, ha összekötöm egymással s most már biztosan tudom, több csillagkép is kirajzolható belőlük... 

Nincsenek megjegyzések: