Egy estém Budapesten (első rész)
Küzdöttem az álmommal az éjjel, viaskodtunk a
hold fényeivel, a hold teljességével, melynek eredményeképpen a kráterek
kontúrjai retinámba égtek, s az ég felé fújt cigaretta füst, amelyet magamból
fújtam ki, kicsit elhomályosította, s végezetül sikerült minden démontól
megszabadulni.
Másnap kevésbé frissen ébredve, az
álmok kuszaságában keltem útra a munkahelyem felé. Egy óra síri csendben. Csak
a szélzaj szűrődött be és a kocsiból áramló motorzúgás. Az elém terülő, már-már
végtelenített táj rajzolódott ki, így egy év távlatából nézve, még így is hoz,
hozott újdonságot és látnivalót. Ebben és a tompa napsütésben haladtam a tájjal
egymagam.
A
munkából elkéretőztem, holnap nagy nap lesz. Ami nekem különösen fontos, persze
a világból sokan vágyunk hasonlóra, így a csak jelző nem állja meg a helyét.
Egy könyvdedikálásra megyek, és talán nem egy hanem A dedikálásra. Most Ő a
példakép, a valami. /Knausgard/
Kettőkor elindultam a szokásos
autópályaelkerülő útra, - csak főúton országúton, minden autóútdíj
kikerülésével - Budapestre. Az első egy órában hallgattam zenét, majd meguntam.
Küzdöttem a korai nyár melegével. Haladtam, de nem akartam gyors tempóban.
Figyeltem, hogy a közlekedés ritmusát felvegyem, ne akadályozzam a ritmust.
Megfigyelhető ugyanis, minden városnak van egy sajátos ritmusa, amit, ha nem
tartasz be, ne számíts jóra.
Egy
tó mellett haladok, mögöttem senki a visszapillantóban. Mellettem a
kerékpárúton futók, bringások haladnak. Láthatóan ők is küzdenek a hirtelen
jött meleggel.
Aztán
meglátom az elővárosi táblákat, az emberek besűrűsödnek, egyre több tucat
autóval állok a közlekedési lámpák fényeiben, egyre több ember halad a
járdákon. Csinálják a sajátos életüket, haladnak valamerre. Mindig érdekelt,
hogy a közelemben lévő emberek honnan jönnek, hova tartanak. Persze ezekre
sosincs válasz. Honnan lenne? Manapság már attól is félünk, hogy ha új helyre
költözünk, hogy a szomszédhoz átmenjünk bemutatkozni egy tálca süteménnyel,
vagy csak egyszerűen bemutatkozni, mert attól „rettegünk”, hogy fel jelent,
vagy furának tart minket, nem vagyunk elég jók, így mindentől eltekintünk és a
körfolyósón köszönünk egy gyenge „Jó napot”-ot, miközben egymás mellett élünk
és ez a fagyosság, csak akkor múlik el, ha igazán szükségünk van egymásra. A
legnagyobb vészhelyzetben, amit nem tudunk máshogy megoldani. Olyan személytelenné
vált minden. Nem érzem jól magamat a sok ember láttán, de ez később változik,
csak szokni kell a légkört, viszonylag hamar sikerül.
A Bah csomópontnál keresztbe-kasul saját harcot vívnak
az autósok. Ki merre indexel és túrja be a kocsi orrát a sáv egyharmadába, az
győz, illetve ami a legfontosabb az autó márkája, és nagysága. Tülekednek
türelmetlenül egymást szidalmazzák, miközben önmaguk a hibás, hogy nem az előző
kereszteződésnél vagy előtte kezdte tudatosan választani jó irányba haladást
vagy éppen, amikor lehetősége volt rá. Én csak csendben várom az előttem dúló
kakasviadalt, rágyújtok, szinte hangtalanul kifújom a füstöt a teljesen
leeresztett autóüveg mögül. Egyes-kettes fokozat most a domináns, egy- kettő, egy- egy- araszolok a sorban.
Késésben vagyok. Erre a dugóra számítottam, az elmúlt egy évben a helyzet
semmit sem változott a városban. /Nem is tudom mit reméltem? / Egykoron részese
voltam ennek a pulzáló tömegnek és minél többet ácsorgok a dugóban araszolva,
jönnek elő a régi emlékek, a régi megszokott megoldások, kezdek átváltozni
tülekedő türelmetlenné, ahogy ők. Vagy csak a város forgalmának ritmusát vagyok
kénytelen felvenni? …
Az Erzsébet hídon állok. Feszültség
levezetőnek bekapcsolom a Bartók- rádiót. Épp egy Bach orgona fúga szól, amit
imádok. A hídon pár norvég turista, olasz turista, meghatározhatatlan országból
jövő turista. Mögöttem a Mátyás templom gótikája a vár, balra a Margithíd,
alattam a Duna hömpölygő víztömege. Előjön a vízfóbiám, hogy nem tudok úszni,
jó lenne egyszer majd megtanulni, de annyira nem vonz. Majd mellettem országúti
kerékpárján haladó vélhetően munkából jövő lány előz meg. Szép dekoltázzsal,
gyorsan halad a kocsisorok mellett. Épp a visszapillantótükörben látom, majd
gyorsan elviharzik mellettem. Akár, mint én a múlt évben. Újra átélem, amikor
én a kocsisorok között suhantam végig Jean Francios-sal a Motobecane márkájú
francia gépsárkánnyal, szürke színű kicsit kopott, országúti bringámmal, amit a
80’as években gyártottak. Ez fontos, mármint, hogy régi. Próbálom megőrizni az
utókornak? Ki tudja? Az a szabadság, és tavaszi szellő simogatás örökre
bennem marad, amikor először ültem a nyergében. A Petőfi híd Budai hídfőjénél
vettem. Soha addig nem ültem ilyen kerékpáron. Pár perc alatt megszoktam a
vékony kerekeket, a kormányát, a fékek erősségét. A hömpölygő tömegben félve
haladtam legelőször a kocsik között, ugyanakkor nem akartam amatőrnek tűnni,
elsőnek, sohasem jó elsőnek lenni semmiben. Így próbáltam magamra erőltetni a
magabiztos és céltudatos pesti kerékpárost, ami már az első percekben sikerült.
A körúton csak úgy éreztem a szél rebbenését a vállamon, és a napszemüvegemen
keresztül. Sütött a nap. A csajom Bkv-val indult el, és a sok eltévedésem miatt
egyszerre értünk haza. Majd a teraszon
cigizés közben figyeltem a bringa íveit, kopottságát, apró hibáit, amelyet nem
akartam eltüntetni, mert így van jól, így néz ki egy közel 40 éves bringa.
Aztán azt hiszem az első héten kaptam a nyolckerbe egy hátsó defektet, majd a
Klauzál utcában csináltattam meg, ekkor ismerkedtem meg közelebbről a
technikával. Aztán utána héten pedig egy első defektet. Abban a tavaly előtti
évben kimaxoltam a defekteket, azóta se volt. Ebben az évben még nem futtattam
meg, de már befújtam WD40el, leporoltam, útra kész.
Szóval az Erzsébet hídon álltam.
Előttem egy nyugati autó, jó én is abban ülök, de az márkásabb nyugati autó.
Kit érdekel. Egy autó fő célja legyen az, hogy A-ból B-be elvisz. Persze aztán
jönnek a köbcentik, lóerők, forma, stb. Kinek mi a prioritás. Szívesen ülnék
egy Lancia Thema-ba, vagy egy 1973-as Alfa Romeo Giulia Super-be. Egy fekete
audis, aki szemmel láthatóan gáz, fék, gáz fék-et használ csak, tör előre cikáz
a két sáv között. A belsősávban amikor tud besorol, majd újra előttem áll.
Látszólag sietni próbál, de nem jön össze, majd egy idő után felhagy ezzel és
csak kullog, ahogy én előtte, sőt kétszáz méter múlva én előzőm meg, mert
előtte feltorlódik a sor.
Az Astorián figyelek, hogy nemhogy a
kereszteződésben a villamossíneken ragadjak, mert annak nem lesz jó vége. Hál
isten megúszom, gyorsan körbe nézek a reklámfelületeken, emberek sokasága vesz
körül, és a város morajló lelke, szívdobbanása, illatai.
Újabb húszperc és az Uránia mozinál
vagyok, a gyalogosok gyorsabban haladnak mellettem, mint én a kocsiban ülve.
Emlékeimben keresem, hogy voltam-e itt moziba, de nem. Csak egyszer egy film
moziplakátját szerettem volna elkérni, de nem jártam sikerrel. A Nagy szépség
c. filmplakátját vagy a Testről és lélekről c. filmét ebben most nem vagyok
biztos, de lehet, hogy mind a kettőét. Igaz ezeket azóta se tudtam beszerezni.
Az épület belseje impozáns, csodálatos és félhomályú ahogy rémlik. A
meghittség előszobája talán, hogy felkészítsen, rá hangolódhass a filmre.
Barátom lakásához vezető úton vagyok.
Bekanyarodok az enyhén kátyus utcába. Megállok a hársfa alatti árnyékos részen,
most virágzik. A fák alatt a lehullott virágai, másnap majd a kocsit is be
fogja lepni, de ezt most hagyjuk - ez majd csak holnap fog
kiderülni.
Pár perccel hívtam Bálintot, hogy
leparkoltam, lesétál a második emeletről. Üdvözöl, átölel.
- Kérdezi, milyen volt az út?
- Hosszadalmas – válaszolom.
- Nekem még dolgoznom kell egy másfél órát. Remélem
nem baj!
- Dehogy is, addig el leszek. - válaszolom
- Majd pár videósnittet szeretnék felvenni menet közben.
-Én meg pár fotót készíteni- válaszolom.
A fekete utazótáskámat, a fotóstáskámat kivettem a
kocsi hátsóüléséről. Kicsit nehézkes a pár könyv miatt, és a friss ruháktól.
Olyan rég csináltam ilyet, úgy érzem magam, mint egy középiskolás, kisebbfajta
bizsergés fut át, mint akkor, ha új dolog történt/ történik velem.
A
teraszon frissen főtt kávét iszunk, rágyújtunk egy cigire, beszélgetünk a kora
esti programokról, amelyeket eddig a fejemben tervezgettem. Bálint gépe még
őrülten dolgozik, közbe- közbe figyelgetni kell, kattintani, menteni, majd újra
fél órára magára lehet hagyni. A szemközti panel felett pár száz méterrel
magasan elővillan egy utasszállító. Alitalia felirattal a gép oldalán, majd
rövid idő múlva egy újabb, ez egy Wizzair. A gép hangját már lehetett hallani,
viszont, hogy honnan érkezik a ház mögül, vagy előttünk lévő panelház felöli
takarásból azt csak sejteni lehetett.
-Most
a leszálló gépek jönnek.- feleli Bálint.
A
bögréből jóízű kortyolgatni a meleg kávét, illata felszáll a levegőbe. A
cigivel párosulva jó dolog. A Berlin felett c. film jutott eszembe és az idézet
belőle „Nem látlak, de tudom, hogy itt vagy.
Érzem. Itt ólálkodsz egész idő alatt. Szeretném látni az arcod... elmondani,
milyen jó itt megérinteni valamit. Ez itt hideg... érezni. Vagy ez itt? Vagy
dohányozni... kávét inni. Vagy a kettőt együtt. Fantasztikus! Vagy... rajzolni!
Fogod a ceruzát és húzol egy vastag vonalat. Aztán egy vékony vonalat. A kettő együtt már valami...Vagy ha... hideg a kezed és összedörzsölöd. Ez jó érzés. Nagyon jó.
Annyi a szép dolog.”
Fogod a ceruzát és húzol egy vastag vonalat. Aztán egy vékony vonalat. A kettő együtt már valami...Vagy ha... hideg a kezed és összedörzsölöd. Ez jó érzés. Nagyon jó.
Annyi a szép dolog.”
Füllesztő
idő volt, úgyhogy csak egy ing póló, farmer, és a piros tornacsukába vergődtem
át. Meglepően már-már nyári idő volt. Azért egy pulóvert a házizsákomba nyomtam
az analóg fényképezőgépemmel egyetemben amit egy sötétkék pólóval tekertem
körbe, mint amolyan védőszereplőként funkcionáljon.
Leértünk az utcára, az ingujjait feltürtem félig. Egy
pláza mellett mentünk el. Padokon ücsörgő emberek, a pláza ajtajából özönlöttek
ki-be az emberek. Mindenki jön megy teszi a dolgát.
Az
aluljáróba hittérítők, vagy akárkik ácsorogtak kis poszterral és gurulós
kocsival, szembe velük pedig egy utcazenész félig gépi zene, félig élő. Az
Örsön két jegypénztárból megtaláltuk az egyiket, ami zárva volt, így
átsétáltunk a másik oldalon lévőhöz. Bálint Kp-val fizetett, én kártyával, de
elértük a metrót ami már bent várakozott az állomáson. Megtelve emberekkel,
pénteki nap lévén, mindenki kicsit fáradtabb, de ugyanakkor nyüzsgőbben indult
haza a munkájából, vagy a közértből bevásároltan. A metrón senki nem néz egymás
szemébe, nem időzik el rajta, mindenki csak a szemközti személy lábát, cipőjét
nézi. A fülében fülhallgató, valami zenét hallgat, vagy podcastat, ki akarja
zárni a körülötte lévő világot, a zajokat, emberek párbeszédéit, hogy magára
tudjon fókuszálni. Elgondolkozzon a nap hátralévő teendőiben, összegezzen, vagy
csak kikapcsolódjon. Üvegburát húzva maga köré.
Bálinttal szemközt ültem le, pár megállóig nem
beszélgettünk, alig értettük volna egymást, én próbáltam feloldódni, újabb
folyamathoz hozzászokni akklimatizálódni. Rég jártam erre.
-Deákon szállunk le közöltem.
-Oké! – feleli.
Aztán
eszembe jutott, hogy Astoriánál is leszállhatunk. Sétálva 3 perc onnan a Deák.
Így tettünk.
A régi 74-es trolik helyett már az újak voltak. Volt
idő amíg még a régiekkel jártam, és részese voltam az új trolik használóinak
is. A kettő között ég és föld volt a különbség. Kelet és nyugat. Régi nagyon
régi és új. De a régieknek is meg volt a maguk bája, én szerettem. Egy maréknyi
múlt, és elvitt A-ból B-be, semmi baj nem volt velük. A tömény vas,- rozsda és
múlt szaga lengette be őket, és a lengéscsillapító hiánya.
Az Astorián leszállva és kijutva az
utcára egyből egy olasz csoport mellett haladtunk el. Valahogy mindig felvidulok,
ha messziről látok egy olasz városnéző csoportot, így történt most is. Közelről
hallgatva a szinte ordítozást, bár ez visszafogott stílusban volt a szokásostól
eltérően. A dallamok és a csipogás, akár egy énekesmadárra hasonlított.
A
Zsinagóga szép, az előtte lévő padokon emberek, a kávézók kocsmák kezdenek
emberekkel megtelni. Kezdetét veszi az este első negyede.
A Deák parkjában rengeteg a fiatal,
barátikörök társasoznak, beszélgetnek söröznek a Budapest Eye árnyékában.
Mi
a 16-os buszra várunk. Pár éve ezt használtam, mikor jöttem haza munkából, és
nem akartam a tömött metrót használni a Moszkváig. Aztán ebből rendszert
csináltam negyed, fél éven keresztül, a legnagyobb hidegben is leszálltam a
metróról és inkább buszoztam. Ősz végén és télen jó volt, mert nem hemzsegtek
rajta a turistacsoportok. Már most, ahogy a buszra várunk megtelt a még be sem
guruló 16-os. Így amíg elszívtam a cigit, Bálintnak mondtam, hogy szerintem
innen sétáljunk az alagútig, majd ott felszállunk a 16-osra. A tapasztalatom
régről ugyanis az, hogy itt a fél busznyi japán és akármilyen nációból érkezők
leszállnak, szinte kiürül a busz. Persze ez nem biztosíték semmire. Elindulunk
sétálva, én az addig a táskámban tartott analógfényképezőgépemet elővettem. A
Deák téren összegyűlt fiatal tömegen átvágtunk a szürke négyzetekből lerakott
járdán, a Budapest Eye mellett, ahol újabb tömegek vártak a sorban, hogy
felszálljanak rá.
Közeli
lámpás kereszteződésnél megvártuk a zöld jelzést. Én belekezdtem egy régi
sztoriba, ami a kereszteződéstől 150méterre található bolttal kapcsolatos, ahol
elegáns ingeket, nyakkendőket és öltönyöket lehet méregdrágán vásárolni, mire
Bálint rám szólt erélyesen, hogy fejezzem be. Ne most, és inkább sose.
Majd a kezében lévő fényképezővel, videórészleteket vesz fel az emberekről, a városról, és majd az utunk végéig folyamat.
Én ebből a mellékutcából átmentem a piroson,
míg Bálint megvárta a zöld jelzést a kereszteződében. Ez már jelzi a
„pestiesedésem”, felveszem a város önző, és egyedivagyokságát. A milliós
városban üvegbura alatt létező emberek sokasága, akik nem veszik észre a
lehetőségeket, főképp a szépségeket.
Az
építészet millió kis apróságát az épület díszítettségeit, a stukkókat, az apró
faragásokat, a megtervezett színek változatosságát, a színek nem törvényszerű,
de mégis passzolását. A mélyszürke egyezését az évek óta fakuló sárga
színnel, vagy a fakófekete, piros szín mennyire jól mutatnak egymással. És a
száz vagy még több éves ívekre formákra. Ebben a már-már autentikus környezetben
vágunk neki a sétának. Én személy szerint szeretem, ha egy épület megőrzi
régi, autentikus jellegét. Más felújítók nem akarnak még nagyobb és a modern
kornak megfelelő stílust újra felhúzni. Mindenki újítani vagy modernesíteni
szeretne, hogy betontömbökkel minimálstílusba „díszítsen” miközben az anyag
kétkezi munkások, művészek, faragók hiányában nem formálódik meg, kihalt már ez
a szakma, körülbelül a rendszerváltás óta. Mindent szépen befen a minimál
stílus alapanyaga: a kezeletlen betonlapok a maga, őrítően magával ragadó egypontnullás stílusa,
ahelyett, hogy igazi stílus kerülne oda.
Bár
igazi politikai értelemben vett rendszerváltásról
sem beszélhetünk sajnos, // (és én most nem fogom ezt kielemezni). Az új, ami
kecsegtetett inkább rosszal telítette el az országot. Itt jön az képbe, hogy
minden ami értékünk volt eladtuk, pénzzé tettük, hogy megnem nevezett személyek
szétosszák saját maguk körül, akik régen is és talán most is képviselik saját
akaratunkat, a saját mostani voksunkkal, a jobb reményében. De ezt most hagyjuk.
//
A Lánc-hídon haladva rágyújtottam egy
cigire, vagy negyedórán át néztük az alattunk elhaladó hajókat, rajta
emberekkel. A közelben zene szólt még a pesti részről. Erős sodrással,
határozottan hömpölygött a Duna, a sötétszürke vízen élesen tükröződve meg-meg
csillogott a város utcai lámpák és a kivilágított épületek fénye.
Pár éve heti egyszer átbringáztam
Pestről Budára pont ezen az útvonalon, amin fogunk sétálni.
A
hídról fotózgattam, azt hiszem kettő kockát ellőttem, többet nem tartottam
érdemesnek, csak bámultam az embereket. És itt is azok a kérdések
foglalkoztattak: “Kik ők, honnan jöttek, hová tartanak”. Egy olasz család sétál
el mellettünk. Apa, anya, és két lány göndör barna hajjal, fekete keretes
szemüvegben, boldognak tűnnek. Ahogy én is az vagy ebben a meleg koranyári
időben.
Szóval a híd közepén nézzük a hajókat.
A Mátyás templom kontúrjait, a Várat, és újra a Mátyás templomot. Szinte
egyszerre mondtuk, hogy mennyire szép, és hasonló csoda, mint akár a Notre
Dame. A bennük rejlő szakrális ereklyék, a művészeti alkotások, festmények,
szobrok, amelyek pótolhatatlan és páratlan. Az orgona, amely nem csak vallási
szertartásokhoz lehet használni. A 80’as évek leghíresebb orgonistája ebben a
székesegyházban(Notre Dame) munkálkodott, Pierre Cochereau, vagy napjainkban
Oliver Latry és Philippe Lefebvre. Plusz a vallás, az Istenhit, amit a mai kor emberei,
már nem tartanak fontosnak a rohanó és önző világukban.
Az
alagút felé haladunk, ott felszállunk a 16os, szinte üres buszra, csak pár
japán túrista volt rajta. Két megálló és a várban vagyunk. A felszállás utáni
első megállónál a japánok leszállnak. A meredek kis emelkedőről amire kaptat
fel a busz, rálátni a Parlamentre a sárga fényben pompázó kupoláját és az
épület részleteit.
Leszállunk, újabb nyüzsgő tömeg. Péntek van, szabadság
estéje. A macskaköves utcán csoszogunk. Átvergődünk a lassan érkező turistabusz
előtt. A parkolóban meglátok egy sötét ezüst (szürke) Fiat Uno-t. Abarth
felnikkel. Kicsit tájidegen ez a 80’as évekbeli autó, a csili-vili milliós
autók gyűrűjében, és mekkora a kontraszt. Kocka forma kontra egy kaptafára
legyártott mostani tucatautók. A maga korában ez is tucatautó volt. Trabantok
és Wartburgok után megváltás lehetett. Ma közel 25 év elteltével már egyedi
lett ez a rozsdafoltos Uno. Az eltelt idő megszépít szinte mindent. Apró
ceruzák által kiszínezve. Az elavult tárgyak megfordítják szerepüket.
Felnevetünk akkor, ha egy Trabant kétésfélmillió forintba kerül, amikor egy
írógép közel százezer forint.
A várfelé sétálunk a macskaköveken. Kevesebb ember van
már itt. Pár éve még fel volt állványozva itt a Karmelita kolostor épülete,
most furcsán hatott rám, hogy nem az állványzat előtti vászonra festve látom az
épületet, hanem felújított állapotában. Új gyeptéglák, fűre lépni tábla még
nincs, így ami nincs tiltva...úgyhogy kipróbáltam …puha a gyep, pár napja
vághatták. Persze csak pár méter használtam, aztán egyensúlyoztam a szegélyen,
mint egy akrobata.
A siklóhoz érve, mint egy teraszon elénk terült a Lánchíd,
és a háttérben a Bazilika fényei. Mint mindenki így mi is csináltunk egy
szelfit. Hisz, ami nincs le fotózva, az meg sem történt… [folytatódik]
videó a sétáról: https://www.youtube.com/watch?v=Ea8v26LNmx0
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése